cover
Contact Name
Wahyu Wiji Astuti
Contact Email
ahyu_wiji@yahoo.com
Phone
+6281375372028
Journal Mail Official
wahyu_wiji@yahoo.com
Editorial Address
Medan tembung
Location
Kota medan,
Sumatera utara
INDONESIA
BAHAS
ISSN : 24427594     EISSN : 24427594     DOI : https://doi.org/10.24114/bhs.v32i1
Jurnal BAHAS memuat kajian-kajian tentang bahasa, sastra, seni dan budaya. Jurnal ini dikelola oleh Fakultas Bahasa dan Seni (FBS) Universitas Negeri Medan.
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 30, No 1 (2019): BAHAS" : 7 Documents clear
PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MENULIS SURAT BAHASA JERMAN Ahmad Sahat Perdamean; Tanti Kurnia Sari
BAHAS Vol 30, No 1 (2019): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v30i1.16671

Abstract

 This study aims to develop a media of letter-writing (Brief). The reference of this research is the design of material development by Jolly and Bolito (in Tomlinson, 1998:96) consisting of: i. Identification of material needs, ii. Exploration needs, iii. Contextual realization, iv. The realization of pedagogy, v. The preparation of the material includes the use of the product by the learners, vi. Evaluation of material in accordance with material development objectives. The research instruments used are: a. Instrument of student response to instructional media, b. Instrument observation of student activity in learning, c. documentation, d. Test and assessment criteria in the ZiDS-exam to find out student learning outcomes. Development of learning media to write letters (Brief) in accordance with the procedures that have been determined and have good quality because it is valid, practical and effective. The application of learning media to write letters proved to improve the learning achievement of student writing skill, from 76,92% to 100% from 26 people able to write reply letter. Thus the learning media to write letters feasible to be used in lectures Schreibfertigkeit subject and to be a supporting medium for students.Kata kunci: pengembangan bahan, media pembelajaran, keterampilan menulis
ANALISIS KESALAHAN BERBAHASA Muhammad Natsir
BAHAS Vol 30, No 1 (2019): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v30i1.16668

Abstract

Abstrak           Pemerolehan bahasa pertama adalah  segala kegiatan seseorang dalam rangka menguasai bahasa ibu. Pemerolehan bahasa kedua adalah proses yang disadari atau tidak disadari dalam rangka menguasai bahasa kedua setelah seseorang menguasai bahasa ibunya ; proses belajar itu dapat bersifat alamiah ataupun ilmiah. Pengertian kedwibahasaan tidak bersifat hitam atau putih , tetapi bersifat relatif kira-kira atau kurang lebih. Pengertian kedwibahasaan  merentang dari ujung yang paling  ideal, sampai keujung  yang minimal. Pendidikan kdwibahasaan sudah berlangsung sejak zaman Yunani. Pendidikan kedwibahasaan sampai saat ini berkembang terus dan dapat dipastikan berlangsung terus menerus pada masa-masa mendatang. Kontak bahasa yang terjadi didalam diri dwibahasa menyebabkan saling pengaruh antara B1 dan B2. Saling ini dapat terjadi pada setiap unsur bahasa ,seperti : fonologi,morfologi, dan sintaksis. Penggunaan sistem bahasa tertentu pada bahasa lainnya disebut transfer. Bila sistem yang digunakan bersamaan maka transfer itu disebut transfer positif. Transfer negatif lebih dikenal dengan istilah interferensi. Interferensi dapat diartikan sebagai penggunaan B2 sedangkan sistem tersebut tidak sama dalam kedua bahasa itu. Key words : Pemerolehan Bahasa, kedwibahasaan, B1dan B2, transfer.
KEKERABATAN KOSA KATA BAHASA KARO, BAHASA NIAS, DAN BAHASA SIMALUNGUN DI KOTA MEDAN: KAJIAN LINGUISTIK HISTORIS KOMPARATIF Sherly Novita; Dwi Widayanti
BAHAS Vol 30, No 1 (2019): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v30i1.16672

Abstract

Abstract  This article is entitled "The Lexical Kinship of Karo Language, Nias Language, and Simalungun Language in Medan City: Comparative Historical Linguistic Study". The research method used is a qualitative method. The methods and data collection techniques used are the method of referring to tapping, skillful, and recording techniques. The data analysis methods and techniques used are qualitative and quantitative methods with lexicostatistics techniques. In lexicostatistics, language kinship is seen based on the sound equations in the lexicon that appear in these languages. This phonetic resemblance will be the basis of whether a word in one language has a relationship with another language. The indicator used to determine the word kinship is a basic vocabulary called the basic Swadesh vocabulary which amounts to 200 vocabulary which is considered to exist in all languages in the world. The results of the study indicate that there was a kinship between the three languages. Keywords: kinship; Karo; Nias; Simalungun; lexicostatistics 
AN ANALYSIS OF MULTI-MODAL DISCOURSE ON “COCA-COLA ADVERTISEMENT” Willem Saragih
BAHAS Vol 30, No 1 (2019): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v30i1.16667

Abstract

Abstract Investigation into language seems to be never ending – not only in form and meaning but also in function and use in communication. In use, for example,  recently, social semiotics as the development of semiotics has witnessed the move from the dominance of monomodality to multimodality. Newspapers and magazines, computers,  and mass media in general have articulated multimodal texts (combinations of video, audio, written text, etc.)  that aim to reinforce, render more complex, or produce different meanings. This means that the investigation is more than about language, but  attends to the full range of communicational forms people use which covers image, gesture, gaze, posture and so on- and the relationships between them. This article presents a multimodal analysis on  video advertisement entitled “https://www.google.com/?Funny, Commercial  Coca-Cola, Producer, Director, Victor Pukkalsky- YouTube + 2014” accessed on January 13, 2016. This case study  describes and interprets the video in order to  give the concepts of description and interpretation in the perspective of multimodal semiotics as recommended by  Anstey and Bull (2010). By applying the systems of multimodal recommended it was found that  five aspects namely 1. Linguistic, 2. Visual, 3. Audio, 4. Gestural and 6 Spatial aspects of the advertisement in multimodal semiotics perspective are covered. Key Words:  multimodal, discourse, analysis, advertisement, video, coca-cola
PERKEMBANGAN SENI LUKIS MODERN BERTEMA KEISLAMAN DI INDONESIA Agus Priyatno
BAHAS Vol 30, No 1 (2019): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v30i1.16674

Abstract

AbstrakPerkembangan seni lukis modern di Indonesia tidak terlepas dari pengaruh Islam. Hal ini terbukti dengan adanya sejumlah lukisan bertema keislam yang mnuncul sejak tahun1960an. Tema lukisan antara lain tentang aspek-aspek ritual keagamaan seperti salat, haji, kisah para Nabi, ayat-ayat Quran, pengalaman religius, dan simbol-simbol Islam.  Seni lukis modern yang mempresentasikan  semua unsur-unsur Islam tersebut secara visual terdiri dari seni modern kaligrafi, lukisan   abstrak, dan representasional.Seni lukis modern yang merepresentasikan hal-hal tersebut ada sejak era pelukis akademis hingga kini. Kata kunci: perkembangan, senilukis, modern, Islam, Indonesia   
PENERAPAN ORNAMEN BATAK TOBA DENGAN TEKNIK KOLASE PADA KERAJINAN POT BUNGA SEBAGAI ELEMEN INTERIOR Mesra Mesra; Heri Soeprayogi
BAHAS Vol 30, No 1 (2019): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v30i1.16679

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan mengembangkan suatu metode penyajian revitalisasi ornamen tradisional Batak Toba, yang sudah mulai punah. Sejalan dengan revitalisasi itu juga diharapkan muncul produk baru kreatif yang berciri budaya lokal. Biasanya kerajinan tradisional diterapkan pada dinding bangunan dengan teknik ukir, tetapi sekarang jarang sekali diterapkan. Ornamen  berfungsi sebagai hiasan, mempunyai makna filosofis dan nasehat bagi masyarakat. Namun generasi muda banyak yang tidak memahami makna dari ornamen tradisional tersebut.Langkah pengembangan yang diambil dalam penelitian ini adalah menerapkan ornamen tradisional Batak Toba pada produk kerajinan pot bunga, sebagai wadah pemajangan menjadi elemen interior. Keunikan penerapan ornamen adalah dengan teknik kolase sebagai bentuk karya seni. Alasannya adalah pot bunga sebagai elemen interior banyak mendapat perhatian bagi masyarakat. Masyarakat dapat menikmati keindahan bunga, sekaligus mengamati ornamen yang menghiasi pot bunga tersebut. Pada ornamen tersebut dituliskan nama motif dan  daerah asalnya, sehingga dapat memotivasi masyarakat untuk lebih mengenalnya kembali.Produk yang dihasilkan pada penelitian ini adalah prototype kerajinan pot bunga sebagai wadah pemajangan, yang dihiasi ornamen Batak Toba dengan teknik kolase.  Proses pengembangan banyak menemui kesulitan sejak dari pemilihan bahan, proses pengolahan, dan finishing. Pemecahan masalah dilakukan dengan cara uji coba beberapa jenis bahan dan menemukan teknis yang efisien.Hasil penelitian menunjukkan metode revitalisasi ornamen tradisional Batak Toba pada pot bunga sebagai elemen interior, dapat memotivasi masyarakat untuk mengetahui kembali tentang ornamen tersebut. Keunikan penerapan ornamen dengan teknik kolase dapat menambah keindahan pot bunga sekaligus keindahan interior.            Disarankan kepada masyarakat Sumatera Utara untuk mempelajari kembali nilai-nilai tradisional budaya daerah Batak Toba agar tidak punah, kemudian menciptakan produk kerajinan yang menjadikan ornamen tradisional sebagai hiasannya. Kata Kunci : revitalisasi, ornamen tradisional, kolase, interior.
ANALISIS EUFEMISME DAN DISFEMISME PADA DETIK.COM DI TWITTER Stivani Ismawira Sinambela; Mulyadi Mulyadi
BAHAS Vol 30, No 1 (2019): BAHAS
Publisher : BAHAS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24114/bhs.v30i1.16669

Abstract

Abstract Detikcom is a popular online media in Indonesia. As an online media that is trusted by Indonesian people, this media always presents domestic and foreign news. This media also uses Twitter as a social media that contains the latest news so that people know the media quickly and accurately. After passing the data collection technique in the form of reading and identifying news on the online media, it can be analyzed that the media also uses the style of euphemism and disfemism in loading the news in 2019. Judging from the form of grammatical units, the euphemisms used in detikcoms consist of grammatical units of words, phrases, and sentences. Keywords: Eufemism, Disfemism, Semantic, Taboo Language

Page 1 of 1 | Total Record : 7


Filter by Year

2019 2019


Filter By Issues
All Issue Vol 34, No 1 (2023): BAHAS Vol 33, No 4 (2022): BAHAS Vol 33, No 3 (2022): BAHAS Vol 33, No 2 (2022): BAHAS Vol 33, No 1 (2022): BAHAS Vol 32, No 4 (2021): BAHAS Vol 32, No 3 (2021): BAHAS Vol 32, No 2 (2021): BAHAS Vol 32, No 1 (2021): BAHAS Vol 31, No 4 (2020): BAHAS Vol 31, No 3 (2020): BAHAS Vol 31, No 2 (2020): BAHAS Vol 31, No 1 (2020): BAHAS Vol 30, No 4 (2019): BAHAS Vol 30, No 3 (2019): BAHAS Vol 30, No 2 (2019): BAHAS Vol 30, No 1 (2019): BAHAS Vol 29, No 4 (2018): BAHAS Vol 29, No 3 (2018): BAHAS Vol 29, No 2 (2018): BAHAS Vol 29, No 1 (2018): BAHAS Vol 28, No 4 (2017): BAHAS Vol 28, No 3 (2017): BAHAS Vol 28, No 2 (2017): BAHAS Vol 28, No 1 (2017): BAHAS Vol 27, No 4 (2016): BAHAS Vol 27, No 3 (2016): BAHAS Vol 27, No 2 (2016): BAHAS Vol 27, No 1 (2016): BAHAS Vol 26, No 4 (2015): BAHAS Vol 26, No 3 (2015): BAHAS Vol 26, No 2 (2015): BAHAS Vol 26, No 1 (2015): BAHAS Vol 25, No 4 (2014): BAHAS Vol 25, No 3 (2014): BAHAS No 89 TH XL (2014): BAHAS No 86 TH 39 (2013): BAHAS No 85 TH 39 (2013): BAHAS No 85 TH 37 (2012): bahas No 84 TH 38 (2012): BAHAS No 83 TH 38 (2011): BAHAS No 82 TH 38 (2011): BAHAS No 81 TH 38 (2011): BAHAS No 80 TH 38 (2011): BAHAS No 80 TH 37 (2011): BAHAS No 79 TH 37 (2010): BAHAS No 78 TH 37 (2010): BAHAS No 77 TH 37 (2010): BAHAS No 76 TH 37 (2010): BAHAS No 75TH XXXVI (2009): BAHAS No 74TH XXXVI (2009): BAHAS No 73TH XXXVI (2009): BAHAS No 72TH XXXVI (2009): BAHAS No 69TH XXXV (2008): BAHAS No 65TH XXXIV (2007): JURNAL BAHAS More Issue